Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny v naší stravě

O omega 3 a 6 mastných kyselinách slýcháme v souvislosti se zdravou stravou celkem často. Obvykle tušíme, že jsou prospěšné, ale už netušíme jak. Přitom je to velmi jednoduché. Stačí si jen uvědomit, jak se liší strava nás a našich předků a přizpůsobit se tomu. Začít můžeme třeba jednoduchou výměnou používaných kuchyňských olejů.

Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny jsou pro naše tělo nezbytné. Ve správném poměru totiž umí zmírnit záněty probíhající kdekoliv v těle a urychlit tak samouzdravující proces. Běžné záněty chrání tělo před infekcemi, ale ty chronické mohou znamenat vážný problém. Své kořeny zde mají například srdeční onemocnění nebo nemoci kloubů.

Naše tělo si tyto nezbytné látky neumí vyrobit, proto jsme odkázáni na jejich příjem ve stravěPříjem omega mastných kyselin by mě být vyvážený, ale v moderní stravě se jejich poměr pohybuje okolo 1:16 pro omega 6. Působení na záněty je díky tomu značně utlumeno a naopak může docházet k jejich podporování.

Mastné kyseliny – zpátky do paleolitu

Oblíbená paleolitická dieta sice nemá kýžené hubnoucí účinky, jak vědci nedávno zjistili, ale může přinášet jiné výhody. Bylo zjištěno, že v populaci lovců a sběračů byl příjem omega mastných kyselin v poměru 4:1 až 1:4, přičemž nejlépe na tom byli populace živící se převážně rybami.

Právě ryby a mořské plody patří mezi nejbohatší zdroje Omega-3 mastných kyselin. Jako další můžeme jmenovat vlašské ořechy a lněná semínka (které obsahují rovněž velké množství vlákniny pro snadné trávení). Z rostlinných olejů je to pak olivový, kokosový a řepkový. Naopak oblíbený slunečnicový olej obsahuje spoustu omega-6 mastných kyselin, ale skoro žádné „trojky.“ Chybu neuděláte ani při používání přepuštěného másla nebo sádla.

Obsah rostlinných olejů kontrolujte i v hotových potravinách, které běžně kupujete. Jedna rychlá večeře totiž může snadno zhatit vaše celodenní úsilí o zdravé stravování. A to by byla škoda.

Tři formy jedné látky

Omega-3 mastné kyseliny se ve stravě vyskytují ve třech formách. Tou první a nejčastější je kyselina alfa-linoleová, kterou najdeme hlavně ve stravě rostlinné. Formy EPA a DHA, pro zdravé fungování organismu rovněž nezbytné, obsahují hlavně ryby a mořské plody. V souvislosti s pokračující kontaminací moře těžkými kovy je ale zvýšená míra konzumace těchto produktů často diskutabilní.

Řešením může být olej z mořských řas, který se na našem trhu objevil v posledních několika letech. Mořské řasy jsou výživový i ekologický zázrak. Rychle rostou, škodlivé látky na sebe téměř nevážou a pro lidské tělo jsou snadno stravitelné. Dopřát si je můžete i sušené nebo nakládané. Jejich chuť je obvykle neutrální, takže je snadno vpašujete třeba do polévky v převleku za drobno nakrájené bylinky. Zdravotní benefity budou maximální a míra bezpečnosti stoprocentní. Těžko si můžete pro své zdraví přát víc.

0.0
Sending
Uživatelské hodnocení: 5 (1 hlas)

Reply