Homocystein – klíč ke zdraví

Naše zdraví ovlivňuje mnoho věcí – od těch zřejmých až po ty, u kterých byste to vůbec nečekaly. Proto, když vám vaše babičky tvrdí, že byste měli jíst hodně špenátu a další listové zeleniny, tušily jen podvědomě, jak velký vliv to na vaše zdraví ve skutečnosti může být. Tenkrát byl totiž homocystein jen neznámým vědeckým pojmem.

Homocystein má v těle každý. Jde o přirozenou aminokyselinu vznikající v krevní plazmě, která patří mezi základní stavební látky potřebné pro vytváření bílkovin. Vysoká hladina homocysteinu v krvi však může být nebezpečná. Ještě před několika desetiletími její hodnotu přirozeně snižovala konzumace zeleniny s kyselinou listovou, ovšem v dnešním jídelníčku se její výskyt rapidně snižuje.

Jak souvisí homocystein a nejčastější příčina úmrtí v ČR?

Ze studií vypracovaných v minulých letech na území České republiky vyplývá, že nejčastější příčinou úmrtí lií v produktivním věku byla onemocnění srdce a cév. Infarkt patří k nejobávanějším strašákům moderní doby, přesto děláme jen málo pro to, abychom mu předcházely.

Existuje důvodné podezření, že právě homocystein figuruje jako tzv. nezávislý rizikový faktor při těchto potížích. Lidé s vyšší hladinou homocysteinu v krvi mají totiž větší sklony ke vzniku ucpání cév nebo kornatění tepen (aterosklerózy).

Víte, že: Poprvé se o tomto problému u nás začalo obsáhleji mluvit po vydání knihy Karla Erbena Homocystein Klíč ke zdraví (2005, nakladatel Formát), která o problému přebytku homocysteinu v organismu hovořila v několika různých souvislostech. Podle Karla Erbena spočívají základy pevného zdraví v genech, enzymech a mitochondriích, které jsou přímo či nepřímo ovlivňovány metabolismem homocysteinu.

Za co ještě může homocystein?

Ale u onemocnění srdce a cév negativní působení této aminokyseliny zdaleka nekončí. Významný podíl jí můžeme přičíst také u vzniku mrtvice, osteoporózy, lámání kostí ve starším věku nebo nemocí, které postihují i mentální funkce, především pak Alzheimerovu chorobu.

Hladinu homocysteinu kromě nevhodné stravy s nízkým obsahem kyseliny listové zvyšuje také kouření, užívání hormonální antikoncepce a některé dědičné předpoklady.

Jak zkrotit homocystein

Díky jeho přirozenému původu si s homocysteinem dokáže tělo poradit samo, potřebuje k tomu ale adekvátní prostředky. Rozkladu této aminokyseliny významně napomáhají vitamíny B6, B12 a B9 (kyselina listová), které najdeme hojně v již jmenované listové zelenině.

Jestliže dokážete zařadit do svého jídelníčku dostatek těchto potravin, stabilizuje se hladina homocysteinu ve vaší krvi velmi rychle. Konzumovat byste měli především tyto potraviny:

  • listovou zeleninu (špenát, kapusta, salát, zelí apod.)
  • luštěniny (čočka, cizrna, fazole)
  • chřest
  • obilné klíčky
  • brokolici
  • žampióny
  • rajčata
Konzumace těchto potravin se vám vyplatí i z mnoha dalších důvodů. Mimo jiné přispěje ke zvýšení množství antioxidantů ve stravě a tím vás ochrání před vznikem mnoha nemocí a zdravotních neduhů.

Pamatujte na to, že tepelná úprava část kyseliny listové a dalších vitamínů ničí. Vždy proto dávejte přednost konzumaci syrové neupravené stravy před jídlem připraveným vařením, dušením nebo pečením. Ovšem lehké spaření špenátu nebo brokolice prospěšným látkám uvnitř nijak nevadí.

TIP: Věděli jste, že mladý špenát má velmi jemnou a příjemnou chuť a můžete ho díky tomu přidat prakticky do jakéhokoliv jídla? Třeba i do zeleninových smoothie. A o svůj denní přísun kyseliny listové budete mít postaráno skoro bezpracně.

Hladinu homocysteinu si můžete nechat zjistit díky vyšetření krve (stejně jako např. hladinu cholesterolu) u svého praktického lékaře.

Kromě již zmiňované knihy Karla Erbena Homocystein Klíč ke zdraví, která je ovšem k sehnání jen v antikvariátu, můžete více zjistit i v populární naučné publikaci Doba jedová (Anna Strunecká a Jiří Patočka).

0.0
Sending
Uživatelské hodnocení: 5 (2 hlasy)

2 komentáře

  1. Hlávková Vlasta 24.2.2018 Odpovědět
  2. Vladimír 10.7.2018 Odpovědět

Reply